Sabtu, 19 Mei 2012

Bergembira untuk Hidup

Bergembiralah senantiasa, tidak ada orang yang dapat merampas kegembiraan daripadamu. Itu adalah milikmu. Jangan takut untuk bergembira, karena kegembiraan itu adalah nuansa bathin yang akan mengalahkan segala kesedihan dan segala beban hidup yang menimpa anda.

Tak dapat disangkal lagi bahwa setiap hari selalu ada saja sesuatu yang membuat anda merasa sedih dan bahkan berlarut dalam kesedihan. Itu sangat manusiawi. Bukankah gembira ada karena juga ada kesedihan? Namun, anda mestinya tidak boleh terus berlarut dan terbawa arus kesedihan, karena bila itu terjadi anda akan mati konyol dalam kesedihan anda. Sedih itu perlu, tetapi segeralah menanggapi kesedihan anda dengan kegembiraan. Kegembiraan dalam hidup akan membawa anda kepada kekuatan menjalankan hidup.

Tiada satu pun manusia di dunia yang tidak mengharapkan kegembiraan. Bahkan segala sesuatu dibuat, dicari, dan diharapkan manusia untuk meraih kegembiraan. Kegembiraan memang akan membahagiakan manusia. Tiada yang lebih berbahagia, selain berada dalam kegembiraan. Namun demikian, hendaklah kegembiraan yang anda rasakan dibagikan kepada orang lain agar orang lain pun turut merasakan kegembiraan itu. Apalah artinya kalau kegembiraan yang anda rasakan itu hanya merupakan suatu keegoisan? Tegakah anda bergembira di atas penderitaan dan kesedihan orang lain?

Berada dalam lingkungan yang didekorasi oleh aneka situasi dan perasaan tentu membuat anda harus empati dengan sesama. Bila anda berada dalam kegembiraan, ajaklah orang lain untuk turut merasakan kegembiraan anda. Kegembiraan yang hanya dirasakan sendiri menjadi kegembiraan yang tak bermakna. Kalupun itu memiliki makna, itu hanyalah sebuah makna yang semu. Kegembiraan anda justru akan menjadi lengkap dan nyata, bila itu dirasakan juga atau turut dirasakan oleh orang lain yang berada di dekat anda. Karena itu, marilah kita tetap menjadi insan untuk membagi kegembiraan dan mengajak sesama kepada kegembiraan sejati. Shallom.

Tidak ada komentar: